Najlepsze kasyno online - Ice Casino w Polsce

ccu
26-03-2016
Krystian Truth Czaplicki - Kropla nad i

8 kwietnia - 5 czerwca 2016
wernisaż w galerii Awangarda: piątek, 8 kwietnia 2016, godz. 19:00

galeria Awangarda BWA Wrocław, ul. Wita Stwosza 32
galeria SiC! BWA Wrocław, pl. Kościuszki 9/10

truth_poster_www
projekt: Łukasz Paluch, koncepcja: Krystian Truth Czaplicki


Najnowsza wystawa Krystiana Trutha Czaplickiego, kojarzonego z interwencjami w przestrzeni publicznej, to próba znalezienia ramy dla bardziej osobistych treści. W galerii Awangarda i galerii SiC zobaczymy obiekty pokazujące nowy kierunek w twórczości artysty.

Tytuł wystawy Kropla nad i to parafraza potocznego wyrażenia oznaczającego zwieńczenie czy też zamknięcie jakiejś sprawy. Różnica pomiędzy kroplą a kropką sugeruje wiszące, ale jeszcze niewypowiedziane zakończenie. To permanentna sytuacja zawieszenia. Prace Krystiana Trutha Czaplickiego dotyczą centralnych motywów ludzkiego życia - mówi kuratorka wystawy Anna Kołodziejczyk. Krytyczno-ironiczny stosunek do rzeczywistości oddają tytuły nowych realizacji: "Awangarda nie odchodzi od życia, bo władzy brakuje wizji", czy "Zrozumieć, uzasadnić i opisać rzeczywistość to patologia ludzkości" – dodaje.

Krystian Truth Czaplicki znany jest głównie ze swojej działalności w przestrzeni publicznej. Jego instalacje pojawiały się w wielu miastach polskich i europejskich. Charakterystyczną cechą jego prac jest mocna warstwa intelektualna przy zachowaniu strony wizualnej przypominającej naturalne elementy otoczenia, takiego jak metalowe wsporniki, trzymadła, pozornie pełniące jakąś funkcję konstrukcje. Zaangażowanie w tkankę miejską, nie wykluczyło jednak współpracy z instytucjami, jego prace coraz częściej zobaczyć można w galeryjnym wnętrzu. Obiekty nad którymi obecnie pracuję z jednej strony będą kontynuacją moich poszukiwań, a z drugiej zupełnie nowym dla mnie etapem, świeżym eksperymentem i próbą wygenerowania bardziej współczesnego i wielowymiarowego języka – mówi Krystian Truth Czaplicki.

Kropla nad i zbiera i prezentuje prace znane z wcześniejszej wystawy Przesunięty dom (2013-2014) poddane nowej aranżacji oraz całkiem nowe rzeźby stworzone specjalnie na wystawę, których wykonanie sam artysta planował od kilku lat. Rozbudowane o fabrycznie nowe przedmioty codziennego użytku rzeźby subtelnie nawiązują do tych surowych, wcześniejszych, w których pozornie znajome obiekty z naszego otoczenia przybierają formy sugerujące dziwny rodzaj ukrytej w nich i w domowym zaciszu przemocy. Kierunek, jaki obrał Krystian Truth Czaplicki, zwiastuje inny rozdział w jego twórczości. Oszczędne, minimalistyczne do tej pory formy nabierają charakteru zbliżonego do obiektowych kolaży. Nagromadzenie elementów, detale w postaci fabrycznie nowych sprzętów, intensywne kolory i zróżnicowanie materiałów tworzą bardziej złożone i niejednoznaczne kompozycje. To bardzo odważne prace, których siła polega na zamknięciu własnych stanów emocjonalnych w formach – mówi Anna Kołodziejczyk.

Wystawa to opowieść o stanach emocjonalnych, o napięciu, oczekiwaniu, ale także o dystansowaniu się wobec rzeczywistości i porażek ludzkich starań. W konstrukcjach Trutha dostrzec można bardzo osobistą wypowiedź związaną z silnymi emocjami, ale także racjonalną i wyważoną analizą, próbę trzeźwego oglądu zewnętrznego i wewnętrznego świata. Sam artysta o swoich rzeźbach mówi jako o wykresach emocji, a więc cechuje je pewna dychotomia pomiędzy tym, co logiczne, a tym, co impulsywne. Czaplicki tworzy narrację zbliżoną do literackiej. Wszystkie rzeźby pochodzące z wystawy "Kropla nad i" opatrzone zostały paradoksalnymi tytułami, a ich konstrukcja, przypominająca nazwy rozdziałów z nieistniejącego zbioru opowiadań. – wyznaje kuratorka wystawy.

kuratorka: Anna Kołodziejczyk
współpraca: Joanna Stembalska